بیت گراف
برنامه نویسیمقالات

ساختار برنامه سی شارپ درس 2

 

ساختار برنامه سی شارپ درس 2

ساختار برنامه سی شارپ درس 2

 

درس اول این آموزش قبلا در سایت درج شده است . درس دوم از آموزش زبان سریع سی شارپ : لطفا با دقت بخوانید!

  • سی شارپ یک زبان case-sensitive ( حساس به حروف بزرگ و کوچک ) می باشد همانند ++C است.
  • دستورات در زبان سی شارپ، با سمی کاولن ; جدا می شوند.
  • دستورات می توانند با استفاده از آکولادها به صورت بلاک هایی به یکدیگر متصل شوند.
  • توضیحات تک خطی با دو کاراکتر اسلش // شروع می شوند.
  • توضیحات چند خطی با یک اسلش و کاراکتر ستاره */ شروع شده و با همین کاراکترها به صورت معکوس پایان می یابد */ همانند جاوا و ++c.
  • در زبان ++C تعاریف و پیاده سازی در فایلهای جداگانه بود ولی در #C همه کد ها چه تعاریف یا Declaration ، چه پیاده سازی یا Impementaion در یک فایل با پسوند CS قرار می گیرد.

نگاهی به ساختار برنامه Hello world بندازید:

using System;
namespace MyNameSpace
{
class HelloWorld
{
    static void Main(string[] args)
    {
        Console.WriteLine ("Hello World");
        Console.ReadLine();
     }
}
}
  • در #C همه چی با کلاس(Class) شناخته میشه و هر چیزی در یک کلاس بسته می شود .
  • کلاسها هم در داخل فضای نامها (namespaces) قرار میگیرند(مانند فایلها در پوشهای ویندوز).
  • متد اصلی(main method) ، نقطه ورود برنامه است مثلِ زبان ++C.
  • تابع اصلی برنامه در ++C به اسم main می باشد ولی در #C حرف اول با حروف بزرگ نوشته می شود Main.
  • در آخر بلاک ها (در تعریف کلاس یا ساختار(struct)) نیازی به گذاشتن سمی کاولن ; نیست ولی در ++C اینکار لازم بود.

using System;

دستور Using یک فضای نام (Namespace) را تعریف می نماید که کامپایلر برای یافتن کلاسهایی که در داخل کدهایتان استفاده شده می گردد.(در درس بعدی در مورد فضای نام توضیح خواهیم داد)


class HelloWorld
{

همانند زبان جاوا ، تمام کدهای سی شارپ باید در داخل یک کلاس قرار داده شوند.کلاس‌های موجود در #C با کلاس‌های موجود در زبان جاوا و ++C مشابه می باشند.

چگونگی تعریف کلاس : شامل کلمه کلیدی Class میباشد که به دنبال آن نام کلاس و یک جفت آکولاد قرار می گیرد. تمامی کدهای مربوط به کلاس باید مابین آکولادها قرار بگیرید.

{کدهای کلاس} نام کلاس Class


 static void Main(string[] args)
    {

هر فایل اجرایی در #C باید یک نقطه ی ورودی ( entry point ) داشته باشد. این متد در هنگامی که برنامه شروع می شود، فراخوانی می گردد.در بالا هم اشاره کردیم که در سی شارپ متد اصلی با حروف بزرگ می باشد به صورت Main. این متد یا باید چیزی برنگرداند ( void ) یا یک مقدار integer عدد صحیح (int) برگرداند.


        Console.WriteLine ("Hello World");
        Console.ReadLine();

و در آخر به خود دستورات کدمون می رسیم در این خط ما متد ()WriteLine کلاس System.Console را فراخوانی می نماییم تا یک خط متن را روی پنجره کنسول بنویسیم.

()Console.ReadLine ورودی کاربر را می خواند.اضافه کردن این خط برنامه را وادار می کند تا برای زدن کلید ، پیش از خروج برنامه منتظر باقی بماند.


 

تمامی مطالب توسط تیم سافت ساز ترجمه و جمع آوری می شود . منبع سافت ساز

امتیاز دهی به این مطلب :

امتیاز

جمع امتیازات

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

User Rating: Be the first one !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا