آموزش فارسی SketchUp 2017
آموزش فارسی SketchUp 2017
سلام خدمت شما مخاطبین عزیز سافت ساز ، به آموزش دوره جامع SketchUp خوش اومدین . این دوره آموزش SketchUp در 6 فصل تعریف شده که به معرفی کلی اسکچاپ ، نحوه نصب و آشنایی با اینترفیس ، کار با انواع ابزارها ، مباحث پیشرفته و متوسط و … می پردازد. در پایین تمامی فصل ها رو توضیح و هر ویدیو رو به صورت جدا میتوانین دانلود نمایید. با سافت ساز همراه باشید.
تصاویری از این آموزش رو مشاهده کنید :
سر فصل های این دوره آموزشی رو مشاهده کنید :
فصل اول دوره آموزشی اسکچاپ : 4 ویدیو
1- آشنایی با اسکچاپ
هدف از این قسمت ساختن یک اسکیمای ذهنی کلی از نرم افزار اسکچ آپ و شناخت اون از جنبه های مختلف هست .میشه گفت چیستی و چرایی چگونگی و استفاده از این نرم افزار دراین قسمت مورد بحث قرار میگیره .
2- نیازهای قبل از نصب
با توجه به تغییرات کلی که اسکچ آپ در نسخه ی 2017 خودش داشته ، بعضی کاربران موقع نصب به مشکلاتی بر خوردن که اکثرن این مشکلات بر میگرده به موضوع همین قسمت . در این قسمت نیازهای اسکچ آپ چه از نظر زیر ساخت های نرم افزاری که برای نصب اسکچ آپ باید فراهم باشهو چه از نظر سخت افزاری مورد صحبت قرار میگیره .
3- نصب و راه اندازی
این قسمت به نحوه ی نصب اسکچ آپ 2017 و کرک کردن اون اختصاص داده شده . شما میتونین فایل نصب اسکچ 2017 رو از ” دانلود فایل های ضمیمه این آموزش ” که در همین صفحه قرار داره
4-آشنایی با محیط کاربری
خوب دیگه وقت ش هست که بریم سراغ خودآموزش اسکچ آپ و محیط کاربری یا به اصطلاح اینترفیس ش رو بشناسیم .تقریبا از این قسمت به بعد میشه گفت : به دنیای اسکچ آپ خوش اومدین .
فصل دوم دوره آموزشی اسکچاپ : 5 ویدیو
1- شناخت مدلینگ – ابزار principal
در این قسمت آموزش اسکچاپ به صورت کلی با مفهوم مدلینگ و اینکه در مدلینگ قراره چه کاری انجام بشه صحبت میکنیم و در نهایت به معرفی بعضی از ابزارهای principal میپردازیم . principal به معنی مهم و اصلی هست ولی به معنی نیست که ابزارهای دیگه اهمیت کمتری دارن ! این صرفا یک نام گذاری بر روی دسته بندی های ابزارهای اسکچ آپ هست که کمپانی سازنده اون رو مشخص کرده . همچنین در این قسمت با نحوه ی حرکت کردن در محیط 3 بعدی و استفاده از ابزارهای حرکتی اسکچ آپ آشنا میشین .
2- ابزارهای Draw
در این قسمت آموزش اسکچ آپ به ابزارهای تولبار Draw میپردازیم . استفاده از این تولبار خطوط رو در اسکچ آپ به وجود میاره و از اونجایی که مدلینگ در اسکچ آپ مبتنی بر خطوط هست و صفحات بر پایه خطوط ایجاد میشن ؛ پس این قسمت اهمیت زیادی داره . بعضی از کاربران اسکچ آپ با اینکه زمان زیادی رو با نرم افزار گذروندن ولی هنوز نسبت به side یا همون سیگمنت ها که کیفیت و سنگینی خطوط رو تعیین میکنه آگاهی ندارن و در نتیجه بعضی از آثار کاربران این نرم افزار یا از سنگینی خطوط و یا از بی کیفیتی خطوط رنج میبرن . خطوط پایه ی مدلینگ محسوب میشن و امیدواریم خیلی زود به مفاهیم این پایه مسلط بشین .
3- ابزارهای Edit
در این قسمت آموزش اسکچاپ به ابزارهای تولبار Edit میپردازیم و طی اون Push/pull و Rotate و Move مورد بررسی قرار میگیره .با استفاده از ابزارهای این تولبار میتونیم به صفحات بعد بدیم و احجام رو شکل بدیم . در این ابزارها یکی از ویژگی های بسیار مهم اسکچ آپ یعنی snap نقش کلیدی داره . عملا وجود دقیق عملکرد snap باعث شده که مدلینگ در اسکچ آپ سادگی و دقت خاصی در خودش پیدا کنه . مخصوصا که در ورژن 2017 اسکچ آپ خاصیت snap بسیار قدرت مند تر شده .
شما در این قسمت با ابزار Push/pull آشنا میشین و مسلما عاشق ش میشین ! از این ابزار همیشه به عنوان اصلی ترین ابزار سه بعدی سازی اسکچ آپ یاد میشه و به همون سرعت و سادگی که فکر معمار احجام رو پر و خالی میکنه ؛ این ابزار موازی با فکر معمارانه شما حرکت میکنه . همچنین کپی کردن با استفاده از ابزارهای Rotate و Move از موارد دیگه ای هست که در این قسمت با اون آشنا میشین .
4- ابزارهای Edit
در این قسمت آموزش اسکچ آپ به مابقی ابزارهای تولبار Edit میپردازیم و طی اون Offset وFollow me و Scale مورد بررسی قرار میگیره . همون طور که میدونین ابزارهای تولبارEdit برای ساخت احجام و ویرایش در اون ها به کار میرن .
در این قسمت بعد از بررسی ابزار Offset به سراغ ابزار جذاب Follow me میریم و با استفاده از اون جزییات بسیار پیچیده ای در عین سادگی و راحتی به مدل مون اضافه میکنیم و در نهایت با شناخت ابزار Scale و این که مقیاس و دقت چه قدر در اسکچ آپ پتانسیل داره به این قسمت پایان میدیم .
در اواسط این قسمت آموزش اسکچاپ یک فایل پرفنسس که در اون مجموعه از شرتکات ها قرار داره رو وارد اسکچ آپ میکنیم تا بتونیم با سرعت و آزادی عمل بیشتری به مدلینگ بپردازیم . این شرتکات ها قانون نیستن و هر کسی میتونه با توجه به نیازهای خودش اون ها رو تعریف و استفاده کنه ولی فعلا تا زمانی که به قسمت تنظیمات شرتکات ها برسیم از این پرفنسس آماده شده توسط تیم آپ اسکچ آپ استفاده میکنیم
5- چند نکته – یک تمرین ساده
این قسمت پایان فصل دوم آموزش اسکچآپ محسوب میشه و همونطور که قبلا هم گفته شده در پایان هر فصل برای تسلط به آموخته ها باید تمرین کنیم .
فصل سوم دوره آموزشی اسکچاپ : 5 ویدیو
1- مدیریت فایل – Component- Group
در این قسمت آموزش اسکچ آپ به مفهوم کامپوننت و گروه “Component- Group” میپردازیم و شاید از تاثیر بسیار زیاد این 2 مفهوم در سبک کردن فایل تعجب کنین ! “Component- Group” مقدمه ای بر سازماندهی ومدیریت فایل در اسکچ آپ هستن و شاید بهتر باشه بگیم : مقدمه ای بر رستگاری :)
تفاوت گروه و کامپوننت در ویرایش پذیر بودن کامپوننت هست . فکر کنین توی یه پروژه 30 تا سرستون دارین که شبیه هم هستن و کارفرما با قیافه ش حال نکرده ! خوب چیکار کنیم ؟ خیلی ساده ست ! چون سر ستون های ما همه کامپوننت هستن ؛ فقط کافیه که مدل یک کامپوننت رو تغییر بدیم تا بقیه هم تغییر کنن ! البته بگذریم که کارفرما باید با نظر معمار حال کنه و نظری غیر از تایید نباید بده !
2- شناخت بیشتر component
در این قسمت آموزش اسکچ آپ به سراغ موشکافی کامپوننت میریم و توضیح میدیم که کامپوننت ها بر 2 نوع کامپوننت های داینامیک و کامپوننت های استاتیک هستن که اغلبا اونچه در دست کاربران فارسی زبان عمومیت داره استاتیک هست . در حالی که کامپوننت های داینامیک هم کاربرد خاص و ویژه خودشون رو دارن .
در مورد پنل component صحبت می کنیم و خصوصیات جالب اون آشنا میشیم .
در نهایت یکی از بزرگترین کتابخانه های آبجکت رایگان دنیا یعنی 3DwareHouse آشنا میشیم .در وصف این کتابخانه همین بس که شاید تنها جایی که به معنی واقعی کلمه شیر مرغ تا جون آدمیزاد توش موجود باشه همین 3DwareHouse هست !
3- مدیریت با layer وoutliner
در این قسمت آموزش اسکچ آپ با 2 مورد دیگه برای سازماندهی و مدیریت فایل هامون آشنا میشیم . این 2 مورد که layer وoutliner هستند ؛ شاید ظاهری ساده و دم دستی داشته باشن وجه اشتراک سازماندهی فایل در تمامی نرم افزارهای معماری هستن . بعد از توضیح و بیان تفاوت layer وoutliner به سراغ یک پروژه معماری میریم تا این مفاهیم رو در اون به کار ببریم .
4- مدیریت ورودی ها
در این قسمت آموزش اسکچاپ به بررسی مدیریت فایل های ایمپورتی میپردازیم . بسیاری از مشکلات کاربران اسکچ آپ دقیقا از همین ورودی ها سر منشاء میگیرن و مشکلاتی که واقعا در حد سرطان هستن رو به اسکچ آپ ایمپورت میکنن ! و در نهایت همه چیز از چشم اسکچ آپ دیده میشه ! در حالی که فایل ورودی به اسکچ آپ نباید این مشکلات رو با خودش به همراه داشته باشه .
شاید برای شما هم پیش اومده که زوم که میکنین ؛ بخش یا کل مدل ناپدید میشه ؛ اجزا گم میشن و یا چرخش در اسکچ آپ براتون سخت میشه و … خوب انتظار میره با دیدن این قسمت این جنس سرطان ها از کالبد فایل های شما محو بشن !
از نظر ما این قسمت به شدت مهم هست و اگه امکانش بود ، این قسمت رو با یه ماژیک زرد فسفری هایلایت میکردیم !
5- یک تمرین خوب
در این قسمت آموزش اسکچ اپ با استفاده از تصویر یک نمای مدرن ؛ به مدلینگ میپردازیم . سعی بر این هست که نکات بسیار مهم این فصل در قالب این پروژه گفته بشه .
فصل چهارم دوره آموزشی اسکچاپ : 5 ویدیو
1- تکسچرینگ و متریال
در این قسمت آموزش اسکچآپ به بررسی مفهوم تکسچر و متریال در اسکچ آپ میپردازیم . از چگونگی اعمال متریال و چگونگی تغییر متریال و ویرایش تکسچرها صحبت مکنیم. کلید های میانبر که سرعت تکسچرینگ رو بالا میبره رو میشناسیم و در نهایت کمی با مفهوم UV آشنا میشیم . شاید برای شما پیش اومده باشه که خواسته باشین به یک کره در اسکچ آپ تکسچر بدین ولی با بهم ریختگی عجیب تکسچر مواجه شدین … این آموزش این مبحث رو هم به خوبی پوشش میده .
2- ابزارهای Construction
در این قسمت آموزش اسکچ آپ وجه ی مهندسی اسکچ آپ رو رو میکنیم ! ابزارهای تولبار Construction خیلی تنوع عملکرد دارن ! ما با اون ها هم میتونیم لیبل گذاری و اندازه گذاری و متره برآورد داشته باشیم ، هم میتونیم مقیاس و اندازه گیری درست تری داشته باشیم و تایپ 3 بعدی هم داشته باشم و حتی جانمایی درست در محور ها و نقطه مرکزی ویوپورت یعنی همون orgine point رو هم مشخص کنیم !
هرچند همه ی این ابزارها کاربرد و قابلیت خاص خودشون رو دارن ولی شما ابزار آکس رو بیشتر جدی بگیرین که هر چی دود هست از زیر سر این ابزار بلند میشه !
3- ابزارهای sandbox
در این قسمت آموزش اسکچاپ ابتدا با ابزار sandbox طریقه ی ساخت مدل توپوگرافی از خطوط توپوگرافی رو یاد میگیریم و در ادامه با شبکه بندی صفحات آشنا میشیم تا بتونیم با ابزارهای sandbox به اسکالپت یا حجاری 3 بعدی بپردازیم . به طور خلاصه میشه گفت ابزار sandbox اولین قدم شما برای ورود و آشنایی به حوزه اسکالپت و حجاری دیجیتالی هست ؛ هر چند همین آشنایی و همین ابزارها برای کارهای معماری روتین و عرف کاملا کفایت میکنه .
4- ابزارهای Solid Tools
در این قسمت آموزش اسکچآپ با مجموعه ابزارهای سالید آشنا میشم . این ابزارها که نحوه ی عملکرد تقریبا مشابهی در تمامی نرم افزارهای موجود دارن به ما کمک میکنن که با کمک چند حجم ساده و یا پیچیده به احجام مورد نظر خودمون برسیم که مدلینگ اونها خیلی سخت میتونه باشه . سالید ها خواسته های خودشون رو دارن ؛ مثلا جسم ها باید گروه یا کامپوننت باشن و خط و صفحه ی اضافه و کم نداشته باشن . میشه گفت یه مقدار ناز دارن ! ولی وقتی رگ خواب نازشون دست مون بیاد به شدت میتونن برای ما کارآمد باشن . این ابتدای کار ما در مدلینگ پیچیده هست ؛ مسلما با ورود به دنیای اکستنشن ها یا پلاگین های اسکچ آپ این نازی که سالید ها دارن خیلی کمتر و خوش دست تر میشه …
5- یک تمرین متفاوت
در این قسمت آموزش اسکچآپ به مدلینگ یک پروژه به ظاهر پیچیده میپردازیم و متوجه میشیم که چه قدر این جنس پروژه ها ساده و روان مدل میشن . سعی بر این هست که از اکثر مباحث مطرح شده در این فصل توی این تمرین استفاده بشه .
فراموش نکنین برای تسلط بیشتر میتونین سراغ تمرین های به شدت خاص این فصل برین . واقعا 2 تمرین دیگه که برای این فصل در نظر گرفته شده شما رو در یک سطح بسیار بالایی در مدلینگ اسکچ آپ قرار میده . راستی در 2 تمرین آخر این فصل به سراغ پلاگین های اسکچ اپ هم خواهیم رفت
فصل پنجم دوره آموزشی اسکچاپ : 4 ویدیو
1- استفاده از استایل ها
در این قسمت آموزش اسکچاپ ابتدا به این موضوع میپردازیم که چرا توی بعضی از سیستم ها ؛ خطوط اسکچ آپ تیکه تیکه دیده میشه و خطوط تمیز و شارپ نیست . در حقیقت مفهوم آنتی آلایز رو باز میکنیم . بعد از اون به سراغ بررسی استایل های متنوع اسکچ آپ و تغییر و ترکیب اون ها با هم میپردازیم و در نهایت با fast استایل آشنا میشم
2- کانسپت انیمیشن 1
در این قسمت آموزش اسکچآپ در مورد 3 فاکتور بسیار مهم دوربین ( زاویه ی لنز – پرسپکتیو بودن یا نبودن – نمای کاملا مستقیم ) صحبت میکنیم و در ادامه 2 جنس دوربین موجود در اسکچ آپ معرفی میشن و با اون ها کمی در مفاهیم انیمیشن سازی اسکچ آپ آشنا میشیم ؛ راستی آشنایی با سایه و مه هم جزئی از مباحث این قسمت هست .
3- کانسپت انیمیشن 2
در این قسمت آموزش اسکچ اپ به ادامه مبحث انیمیشن سازی در اسکچ آپ میپردازیم و با جزییات بیشتری از المان های قابل تغییر آشنا میشیم . در مورد آپشن بسیار جذاب “سکشن انیمیشن” یا همون ” انیمیشن زدن با مقطع” آشنا میشیم و یک نمونه کوچیک ازش رو پیاده میکنیم . در نهایت به بررسی تنظیمات خروجی انیمیشن میپردازیم.
4- بررسی خروجی ها
در این قسمت آموزش اسکچ آپ به بررسی انواع خروجی هایی که میشه از اسکچ آپ گرفت میپردازیم . از خروجی های عکس و اتوکد گرفته تا خروجی های سه بعدی برای انتقال فایل اسکچ آپ به نرم افزارهای مختلف . توی این قسمت تمرکز ویژه ای روی خروجی DWG یا همون اتوکد داریم و یه روش بسیار کاربردی رو مطرح میکنیم .
فصل ششم دوره آموزشی اسکچاپ : 5 ویدیو
1- آموزش مچ فتو
در این قسمت آموزش اسکچآپ بحث شیرین و ساده ی مچ فتو رو مطرح میکنیم . با این قابلیت میشه به سادگی عکس ساختمون رو به مدل سه بعدی تکسچر شده ش تبدیل کرد !
2- خدمات آنلاین اسکچاپ
مسلما شما هم به پروژه هایی بر میخورین که باید طراحی اقلیمی بشه و نیاز به محاسبات دقیق نور و سایه در روز ها و ساعت های مختلف سال رو داره ! پس این آموزش رو از دست ندین ! همچنین در این آموزش یادمیگییرن که چطور به سادگی و رایگان مدلتون رو روی سرور های تریمبل آپلود و دانلود کنین .
3- تنظیمات preferences
در این قسمت آموزش اسکچ آپ تنظیمات پر ملات preferences اسکچ آپ رو بررسی میکنیم ! از شناسوندن فتوشاپ به اسکچ آپ برای تغییر تکسچرها گرفته تا تنظیم کیفیت نمایش خطوط یا همون آنتی آلایزینگ در محیط اسکچ آپ . البته توضیحات بسیار کلیدی در مورد Autosave و Backup و Auto fix problem و همچنین تعریف و تغییر شرتکات ها در این قسمت گفته میشه . خلاصه اینکه این قسمت یه پا اورانیم غنی شده ای هست برای خودش !!!
4- تنظیمات Model Info
entity Info و Model Info کالبد شکافی در اسکچ آپ تنظیمات مهم و اساسی که بی توجهی بهشون عاقبت خوبی نداره ! به طور مثال قسمت Units رو اگه همه درک کرده بودیم ؛ دیگه صحبتی از بی دقت بودن اسکچ آپ مطرح نمیشد ! این قسمت ساختاری و مهم رو از دست ندین .
5- ورود به دنیای اکستنشن ها
به پایان آمد این دفتر / حکایت همچنان باقی ست
این قسمت رو به شناخت دنیای پلاگین ها یا همون اکستنشن های اسکچاپ اختصاص دادیم .عملکرد بعضی از پلاگین ها رو نشون میدیم تا از با عملکردهای متنوع و قدرت مندشون آشنا بشن . در واقع این قسمت یک آمادگی برای دوره ی جامع آموزش پلاگین های اسکچاپ هست . در پایان این قسمت چند تجربه ی شخصی از عوامل پیشرفت و حرفه ای شدن خودمون رو مطرح کردیم که امیدواریم برای شما هم کارایی داشته باشه و از این تجربه ها استفاده کنین . همچنین نحوه ی حمایت از ما برای رسیدن سایت به صفحات اول گوگل رو توضیح دادیم و انتظار شما دوستان به ما کمک کنین و ما رو به این هدف برسونین .
محکم تر از همیشه میگیم : همه ی حرفه ای ها ؛ آماتور به دنیا اومدن
عنوان دوره : آموزش فارسی SketchUp 2017
سطح : مناسب برای همه
زمان کل دوره : –
تعداد فایل های تصویری : 6 فصل
سال آموزش : 2017
فایل تمرینی : دارد
مربی دوره : نبی سروی
نرم افزار : SketchUp
زیرنویس : ندارد
آموزش فارسی SketchUp 2017
امتیاز
جمع امتیاز
لطفا به این آموزش امتیاز بدهید