آموزش ساخت قلعه در برف
آموزش ساخت قلعه در برف : فرید قنبری نحوه ایجاد قلعه برفی که از فیلم “آلیس در سرزمین عجایب” الهام گرفته با استفاده از مایا و ویریتوضیح می دهد .
فرید قنبری هستم سی ساله . در ایران به دنیا اومدم و همونجا بزرگ شدم، کشوری زیبا در خاور میانه و خاطرات خیلی خوبی از اونجا دارم . ولی پارسال به ریچموند ، ویرجینیا در امریکا نقل مکان کردم. موسس سایتrenderburger.com هستم و نزدیک ده سال است که به عنوان جنرالیست سه بعدی کار میکنم.
زمانیکه معماری میخوندم مجبور بودم که درآمدی داشته باشم و کارهای زیادی مثل نقاشی ، رنگ کاری ، بنایی و.. امتحان کردم. درامد نسبتا خوبی داشتم ولی خوب برای من راضی کننده نبود و بنابراین سعی کردم برم سراغ چیزی که همیشه برام جذاب بود. فک میکنم همان زمان بود که وارد انیمیشن شدم.
رفرنس :
ایده ی اصلی کار، بعد از دیدن فیلم آلیس در سرزمین عجایب با اون محیط بی نظیرش به ذهنم اومد. بعد از دیدن اون قلعه , با توجه به علاقه شدیدم به نورپردازی , سعی کردم که یک تضاد زیبا بین نورهای گرم و سرد در دنیای جادویی ای مثل این به جود بیارم. با سافت ساز همراه باشید.
کانسپت :
همانطور که گفتم بعد از دیدن اون فیلم یک سری ایده هایی در ذهن داشتم . زدن اسکچ های دستی برای تهیه کانسپت اولیه را شروع کردم . بعد از اون با استفاده از نرم افزار مایا، استارت مدلینگ قلعه رو زدم .
ساخت مدل ها :
برای این پروژ گزینه ها و مدل های آماده ی زیادی داشتم و همچنین مدل های زیادی که در اینترنت موجود بود. اما تعریف من از هنر این نیست. همیشه ترجیح میدم که صحنه ام رو با مدل های خودم پر کنم نه یک کالشکن از مدل های بقیه.
برای محیط، یک قایق ، درخت های خاص ، دیوارهای ساده پوشیده با برف و یک منجنیق مدلسازی کردم و بعد تعدادی کپی از انها گرفتم برای جاهایی که نیاز داشتم. شما همیشه میتونید از قرینه سازی ، کپی کردن ، بزرگ و کوچیک کردن و چرخوندن مدل ها برای داشتن مدل های به ظاهر گوناگون استفاده کنید. فقط یک برج طراحی کردم و از همون برای کل قلعه استفاده کردم.
درختان خاص :
یکی از جذابرترین بخش های این پروژه برای برای من ساخت درختانش بود. همه درخت ها رو با کمک paint effect مایا ساختم به غیر از تعداد کمیشون .
Paint effect مایا واقعا قدرتمنده و فک میکنم که یک جنگل کامل رو میتونید باهاش بسازید فقط کافیه یه مقدار با پارامتر ها بازی کنید. خیلی حال میده باور کنید .
برف :
برای ساخت برف ها از دو روش استفاده کردم. V Ray 2d displacement برای برف های روی زمین و Maya nparticle برای برف های روی قلعه و درختان. زمین وقت زیادی نگرفت ، شما میتونید برف رو با یک مپ درست، به راحتی ایجاد کنید ، ولی خوب Maya nparticle ممکنه وقت بیشتری رو ازتون بگیره. اول باید emitter هاتون رو ایجاد کنید و مقدار برفی رو که نیاز دارید مدیریت کنید. این کاملا به شما و نگاه هنرمندانه شما بستگی داره.
از اونجایی که پردازش مقدار زیادی از این پارتیکل ها وقت زیادی رو برای هر فریم میگیره، منطقی نیست که از یک emitter برای صحنه استفاده کنیم ، همچنین اینم ایده ی خوبی نیست که برای هر ابجکت تعدادی emitter داشته باشیم. پس بنابراین من برای چند تا از آبجکت ها تعدادی emitter معین کردم که هم در وقت صرفه جویی کنم و هم به سبک شدن صحنه کمک کنم. خوب شما ممکنه که بخواید روش ساخت برف را در مایا بدونید. اول از همه چک کنید که گزینه camera base selection در تنظمیات select tool فعال باشه
بعد فیس های بالای آبجکت رو از نمای بالا (top view) انتخاب کنید و از آن ها یک duplicate بگیرید و یک emitter براشون معین کنید. فقط باید سرعت رو روی صفر قرار بدید و مقدار پارتیکل ها رو به اندازه کافی افزایش بدید و همچنین فراموش نکنید که جاذبه رو صفر کنید. خوب حالا پلی کنید تا پارتیکل ها به اندازه ای که نیاز دارید امیت بشند. و در نهایت پارتیکل ها را به پولیگان تبدیل کنید. (Modify > convert < nparticle to polygan) خوب برفتون امادست ? .
متریال :
راستشو بخواید من خیلی وقت صرف تسکچرها در این پروژه نکردم . بهترین و سریعترین راه رو انتخاب کردم که استفاده از متریال های آماده است. اینجا شما میتونید نتیجه نهایی متریال های دیوار رو ببینید . تکسچر بیس ، تکسر یک سنگ پوشیده با سیمان سفید بود که با استفاده از fractal node سعی کردم کردم که رندوم بودن اونو تنظیم کنم.
نور پردازی :
نورپردازی، برای من یکی از جذابترین کارهاست، برای همین وقت زیادی رو صرفش میکنم چون واقعا دوسش دارم. بدون نورپردازی عالی، کارتون اونطوری که باید جلوه کنه، خودش رو نشون نمیده. معمولا کارم رو با یک متریال ساده خاکستری و یک نور کلیدی شروع میکنم و بعد با اضافه کردن نورهای کوچک، به روشن کردن تک تک آبجکت ها و اونجاهایی که نیاز هست، شروع میکنم.
از اضافه کردن نورهای زیاد به صحنتون نترسید و نورهای گوناگون رو با رنگ های گرم و سرد امتحان کنید. این مهمه که بتونید یک توازن بین نورهای سرد و گرم دربیارید .نور میتونه به مخاطبان شما بگه که کدوم قسمت از تصویر باید توجه بیشتری به خودش بگیره یا کدوم قسمت باید اول دیده بشه . این بستگی به شما داره که میخواید تصویرتون چه حسی را القا کنه. خلاصه نورپردازی میتونه داستانی که در پشت تصریرتون هست رو تعریف کنه.
Weta Workshop – Blade Runner 2049 Miniatures
My name is Farid Ghanbari and I’m turning 30. I was born and raised in Iran, a beautiful country in the middle east where I have got a lot of good memories, but just last year I moved to Richmond, Virginia, in the United States. I am the founder of RenderBurger.com and have worked as a 3D Generalist for about 10 years.
While studying architecture I had to earn some money and I tried many careers like carpentry, furniture painting, masonry, creating architectural physical models for students and so on! I was earning a decent amount of money but none of them satisfied me! So I just decided to try what always attracted me – architectural 3D visualization! I think this was the time I came into contact with CGI and the industry at the same time! Check out my making of Castle in the Snow.
Reference
The main idea of this artwork came across my mind right after watching the Alice in Wonderland movie, with its amazing magical environment designs. After seeing that castle, with my enthusiasm in lighting, I tried to illustrate the contrast of warm and cold ambience in a magical word like this!
Concept
As mentioned I had some concept ideas in my mind after the movie. I began making some handy sketches to form the first concept. After that I jumped into Maya to block out the train, castle towers and main walls.
Creating assets
For this project I had many options and many pre-provided objects to use, many of which you can find on the internet! But this is not what I call “Art.” I always prefer to fill up my scene with my own 3D objects rather than have a collection of others.
For the environment I modeled a boat, unique trees, low-level walls covered by snow, and the catapult. Then I duplicated some of them where I needed. You can always benefit from symmetry, duplication, scale and rotation to have various objects from one base model. I just modeled one tower and then tweaked it a bit for each new tower.
Unique trees
One of the most exciting parts in this project for me was the trees. Except for a few, I created all the trees in the scene with the help of Maya Paint Effects. It’s really powerful and I think you can create a whole jungle with it, you just need to play with the parameters. Believe me – it’s fun!
Snow
I used two methods for the snow: V-Ray 2D displacement for the ground snow, and Maya nParticle for the castle and trees snow. The ground did not take much time – you can create your snow with a proper map easily. But you may need to spend more time on the second type of snow! First you need to manage the emitter sources and decide how much snow you need. It’s completely up to you and your artistic look
Since simulating in a large scale scene like this takes time for each frame, it’s not reasonable to define all objects as one emitter. Also, it is not a good idea to have hundreds of emitter for each object. So I defined several groups of objects to have a couple of emitters for the whole scene, to save time in an optimized way. You may need to know the process for the simulated snow in Maya. First of all, check the camera base selection in the Select tool.
Then select the top faces of your object in top view. Duplicate selected faces and assign them an emitter. We just need 0 speed with enough amount of emit rate. Do not forget to set the gravity at 0. Now just play the frames and stop when you reach your desired look. The last step is converting the particles to geometry. There you go!
Materials
To be honest I did not spend too much time on the textures in this project. I chose the best and fastest solution, that being procedural material. Here you can see the final setup for the wall material. The base was a stone texture covered by a white cement with fractal node to looks random and imperfect.
Lighting
Lighting is one of the most interesting parts of my job, so I usually spend enough time on it and am passionate about it. Without perfect lighting your artwork will not last. I usually start with a simple gray mat and key light, then I need to highlight each hero of the project by adding some small lights, right to the point! Don’t be afraid of adding many lights to your scene! Try various types of lights and all warm and cold colors. This is important to make a nice balanced contrast with warm and cold tones. Lights can tell your audiences which part should be viewed more or first! It determines the mood and vibes of your artwork. Lighting can tell the story behind your work!
نویسنده : فرید قنبری
منبع خبر : سایت تری دی توتال
امتیاز دهی به این مطلب
امتیاز سافت ساز - 91%
91%
لطفا به این مطلب امتیاز دهید.