بیت گراف
مقالات

مقاله آموزش ساخت فیلم در نرم افزار Zbrush

مقاله ایی از حسین سلیمی

ساخت فیلم در نرم افزار Zbrush

 

در این بخش ساخت فیلم در نرم افزار Zbrush از آموزش های کوتاه نرم افزار زیبراش ، به آشنایی با ساختن فیلم از مراحل انجام یک پروژه در این نرم افزار میپردازیم .

در این مقاله قصد نشان دادن گوشه ای از قدرت نرم افزار زیبراش را برای کاربران این نرم افزار داریم . همانطور که می دانید در اکثر قریب به اتفاق نرم افزارها ، حین کار بر روی یک پروژه ، فشردن کلید های ترکیبی Ctrl+Z انتقال به یک مرحله عقب را حاصل می کند .

در زیبراش نیز امکان دسترسی به تمامی مراحل انجام کار وجود دارد . به طور پیش فرض میتوان تا 10000 مرحله به عقب بازگشت که تعداد قابل توجهی است . با فشردن مکرر کلید های Ctrl+Z این بازگشت های متوالی(Undo) انجام میشود . همچنین با فشردن کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+Z عمل Redo یا انتقال به یک مرحله جلوتر امکان پذیر است . به این مراحل اصطلاحا History یا تاریخچه گفته می شود .

در زیبراش امکانی فراهم شده که میتوان خیلی سریع به مرحله ای که مدنظر داریم منتقل شویم . در قسمت بالای بوم زیبراش مستطیل هایی وجود دارد که با نگه داشتن موس روی آن ها، میتوان تاریخ و ساعت انجام آن مرحله که با ساعت سیستم شما تنظیم می شود را مشاهده نمود و خیلی راحت به آن مرحله رفت .

به عنوان کاربردی از این روش ، مثلا حدود سه ساعت قبل برای کاراکتری مو ایجاد کرده  و اکنون قصد داریم از پایه ، موی کاراکتر را تغییر دهیم ،که با این روش به نسبت فشردن صدها بار کلید های Ctrl+Z  ، بدون دردسر میتوان به مرحله ی مذکور منتقل شد.

در اینجا بد نیست اشاره ای کوتاه به یکی از فرمت های ذخیره سازی در نرم افزار زیبراش داشته باشیم:

فقط لازم است بدانید که اگر فایلتان را با پسوند   .ZPR ذخیره کنید ، همه چیز به معنای واقعی کلمه ، حتی مراحل انجام کار یا همان تاریخچه ی پروژه قابل بازیابی است. البته منطقی است که در این روش ذخیره سازی ، حجم کار تا یک گیگ و بیشتر هم ممکن است برسد . بنابراین پیشنهاد میکنیم تعداد مراحل این تاریخچه را کاهش دهید.

2 روش جهت این عمل وجود دارد:

روش اول: از تب Edit  و قسمت Tool

روش دوم:از تب Prefrences و بخش Undo History

اکنون که با مقدمات تاریخچه آشنایی پیدا کردیم ، به سراغ موضوع اصلی آموزش می رویم . زیبراش آنقدر قدرتمند است که به کاربران این امکان را داده تا از مراحل انجام یک پروژه فیلم تهیه کنند . تعداد بسیار محدودی از نرم افزار ها در حوضه ی سه بعدی ، این قابلیت را  درخود دارند .

به عنوان مثال فرض کنید در ابتدای کار یک کره ایجاد نموده ، بعد از براش استاندارد برای حجاری و شکل دهی کره استفاده کرده ایم . یا در مراحل بعد ، مدل را جابجا کرده و مقیاس آن را تغییر داده و خیلی از کارهای دیگر برای پیشبرد پروژه و رسیدن به مدل نهایی . حال میتوان از  مراحل مذکور ، فیلم تهیه نمود که بیشتر جهت معرفی یک آموزش آنلاین به صورت سریع در چند ثانیه یا کاربردهای دیگر مورد استفاده واقع می شود.

بعد از اتمام کار مدلسازی ، به سراغ تب Movie می رویم. در این جا دو گزینه داریم : Fhistory   که به معنای پخش فیلم از ابتدا تا به انتهاست و   Bhistory که عکس این عمل ، یعنی پخش فیلم از آخر به اول را سبب خواهد شد.در قسمت پایین این دو گزینه میتوان اندازه ی کادر فیلم خروجی را تعیین نمود:دکمه ی Windows  ،کادر را در اندازه ی پنجره ی نرم افزار و دکمه ی Doc  در اندازه ی بوم زیبراش تنظیم می کند.همچنین میتوان سایز فیلم را در سه مقیاس 25% ، 50% و 100% تنظیم نمود.

لازم است برای نتیجه ی بهتر کار ، پارامترهایی را تغییر دهیم . این  پارامترهای مهم در قسمت Modifire قراردارند.

در ابتدا با افزایش میزان Frame rate در بخش Recording fps ، (برحسب فریم بر ثانیه که بطور پیش فرض روی 24 است) ، سرعت نمایش فیلم کاهش می یابد و برعکس . در زیر به سایر پارامترهای مهم میپردازیم :

1.Hframes کیفیت انتقال از یک فریم به فریم بعدی را مشخص میکند . روی زمان ضبط فیلم و همچنین سرعت پخش آن تأثیر گذار است.زیرا با افزایش آن ، به صورت اتوماتیک ، فریم های میانی اضافه ساخته می شوند تا فیلم ، نرم تر پخش شود.

2.Hrecenter مشخص میکند که مدل یا صحنه ی ما چقدر به مرکز صفحه ی نمایش اصلی زیبراش نزدیک باشد . افزایش آن سبب تمرکز بیشتر حول مرکز بوم می شود.

3.Hposition مانند پارامتر بالایی ، موقعیت مدل را کنترل میکند، از لحاظ میزان جابجایی مدل در طول انجام پروژه یا ثابت ماندن آن در یک نقطه ی خاص.

4.Horientation مشخص میکند جهت گیری مدل ساخته شده ثابت باشد یا همانطور که در طول پروژه چرخانیده شده ، دوران داشته باشد. کاهش دادن آن موجب می شود  چرخش های اضافی کم شده و فیلم با حالت نرم تری پخش شود.

5.Hcamera path smooth مسیر حرکت دوربین را تعیین میکند. با افزایش این پارامتر ، یک حالت درون یابی و میانگین گیری بین تمامی مسیرهای حرکت دوربین طی فرآیند تکمیل پروژه ایجاد میشود و با کاهش ان ، مسیر حرکت دوربین دست نخورده باقی می ماند.

نکته:اگر نیازی به هیچ گونه چرخش و حرکت دوربین ندارید بهتر است که پارامتر های شماره ی 2،3و 4 را روی صفر و پارامتر Spin cycle  را روی یک تنظیم نمایید.

 

در آخر میتوان فیلم مورد نظر را با فرمت zbrush movie. ذخیره نمود که در این صورت ، برای پخش آن حتما باید با زیبراش باز شود. یا اینکه از ویدیوی نهایی با فرمت .mpg که در پلیر های سیستم قابل اجراست Export گرفت .

در زیر نمونه ای از فیلم کوتاه ساخته شده با این روش در زیبراش را مشاهده میکنید:

امیدواریم که این مقاله به دانسته هایتان افزوده باشد.

منتظر سایر مقالات آموزشی باشید.

حسین سلیمی 21/07/1397

امتیاز دهی به این مطلب :

امتیاز سافت ساز

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

User Rating: 4.35 ( 2 votes)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا